זעם על רשות העתיקות שמתכוונת להפסיק חפירות ארכאולוגיות באתר בנייה בבאר שבע

זעם על רשות העתיקות שמתכוונת להפסיק חפירות ארכאולוגיות באתר בנייה בבאר שבע

שרידי התיישבות יהודית עתיקה. קרדיט: רשות העתיקות

כחודש לאחר שפורסם ששרידים ייחודיים מתקופת בית שני נמצאו בבאר-שבע, תקופת החפירה הארכאולוגית באתר עתידה להסתיים, זאת משום שעל גבי החפירות צפויה להיבנות שכונה חדשה.

ד"ר פטר פביאן, מהמחלקה למקרא ומזרח קדום באוניברסיטת בן גוריון בנגב, מנהל החפירה מזדעק ומבקש להמשיך את החפירה באתר, שככל הנראה טומן בחובו ממצאים מרשימים ומיוחדים שעדיין לא נחשפו.
לפני כחודש התרגשנו לשמוע כי שרידי יישוב יהודי מתקופת בית שני נחשפו בחפירות ארכאולוגיות בבאר שבע. השרידים נמצאו במסגרת חפירות הצלה שנערכות לקראת בניית שכונה חדשה בשטח, בשיתוף של אוניברסיטת בן-גוריון ורשות העתיקות.
למרות ההתרגשות הרבה, תקופת החפירה תגיע לקיצה ביום חמישי הקרוב ותגיע עת הבנייה של השכונה החדשה, זאת למרות שהאתר המיוחד התגלה כמורכב וייחודי עוד יותר מהמצופה. ד"ר פטר פביאן, מנהל החפירה, ד"ר במחלקה למקרא, ארכאולוגיה ומזרח קדום, מתנגד נחרצות לסגירת החפירה. לטענתו, הפסקתה תגרום לעוול למחקר הארכאולוגי בארץ: "במידה והחפירה תסתיים ביום חמישי כמתוכנן, יכוסה האתר ורק חלק קטן ממנו ישומר. לעולם לא יהיה ניתן לחפור את האזור מחדש ועליו עתידה להיבנות שכונה חדשה. אני חושב שראוי שימשיכו את החפירות או שלא יאפשרו לבנות על השטח הזה".
לעומתו, ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות אמר היום בתכניתנו "בוקר טוב דרום" כי תפקידה של רשות העתיקות הוא למצוא את האיזון בין המחקר לבין פיתוח הארץ: "מעולם האתר הזה לא היה נחפר אם לא היו מחליטים לבנות שכונה. החפירה הזו היא חפירת הצלה, מצילים את המידע. אם התפיסה של פטר הייתה התפיסה הרווחת של מחקר בכל מחיר לא היה ניתן לבנות אף בית במדינה הזאת ולא לסלול כביש. אנחנו מחפשים את האיזון בין השמירה ובין הפיתוח".

להאזנה לראיון המלא עם ישראל חסון: