הניירת במקלט, התושבים- אובדי עצות

הניירת במקלט, התושבים- אובדי עצות

בתמונה: פגיעה ישירה במפעל באזה"ת אשקלון

שבוע עבר מסבב הלחימה האחרון מול עזה, בו מצאו את עצמם תושבי הדרום שוב נסים על נפשם מאימת הטילים והרקטות מצדה השני של גדר המערכת. שבוע אחרי- והפקת הלקחים נמשכת.

שלושים שניות ופחות. זה הזמן שיש לתושבים בעיר באשקלון להגיע למרחב המוגן. בשכונת אפרים צור, הוסב אחד המקלטים ממרחב מוגן- למרכז לוגיסטי. ארכיון של משרד הרווחה, שנפתח חלקית. מי שכן הספיק להגיע- מצא את עצמו בצפיפות מחרידה. ויחד עם ז'קלין משיח, תושבת השכונה אנחנו תוהים מי תיעדף את הניירת בחשיבות גבוהה יותר מחיי אדם. "פתחו חדר אחד שפינו מניירת, שלחו אלינו קרוב ל40-50 משפחות שבפועל המקום בקושי הכיל שתי משפחות, כולנו פה משפחות מרובות ילדים. 30 איש בתוך מקלט של 4 על 4 ובפועל המקום פי 3 אבל הוא משמש כארכיון. ניירת רגישה במרחב מוגן שעליה צריך להגן בכל משמר, ואנחנו התושבים- דמנו הפקר".

גם אם חלקית, המקלטים הפרוסים ברחבי הערים שנמצאים באחריות הרשויות המקומיות אכן נפתחו בימי הלחימה, אך האתגר הגדול- הוא להגיע אליהם בזמן. לתושבי באר שבע כבר יש יותר זמן, שישים שניות, אך גם בבירת הנגב- נותרו אזרחים כשהם חשופים לגמרי, בדרך למקלט. תלונות רבות של תושבים משכונה ד', כפר דרום והעיר העתיקה הצטברו על שולחן המערכת בשבוע החולף. "רצינו לבדוק כמה זמן לוקח לנו להגיע למקלט השכונתי שהכי קרוב וראינו שאפילו לקצה הרחוב אנחנו לא מגיעים" מספרת דריה זמליאנוחין תושבת כפר דרום.
במבחן התוצאה נדמה, שלמי שאין מרחב מוגן בתוך הבית האישי אין הרבה איך להתגונן חוץ מלשכב על הקרקע. לצערנו באזור למוד הקרבות בו אנו חיים, בו כל רקטה יכולה לשנות את כללי המשחק ולהביא למותם של חפים מפשע- לתושבי הדרום אין באמת על מי לסמוך.

בתוך כך, ברשות המסים מסכמים היום את היקף התביעות לנזק ישיר שנגרמו לתושבי האזור בשל ירי הטילים: לפי הנתונים, כתשעים וחמישה אחוזים מהנזקים כבר נבדקו, שמירה מוצבת בעשרה מבנים שניזוקו, והמשפחות שפונו לבתי מלון עברו לדיור חלופי או שבו לבתיהן.
באשדוד ישנן מאה שישים ושש תביעות בגין נזק למבנים, ול-90 כלי רכב. באשקלון נרשמו מאה שמונים ושניים מבנים וחמישים כלי רכב שניזוקו. בשדרות עשרים מבנים וארבעה כלי רכב, ובקריית גת עשרים וחמישה מבנים, ושני כלי רכב.
בסך הכל, עם שאר היישובים מדובר על יותר משבע מאות וחמישים תביעות בגין ההרס שנשאר אחרי יומיים אינטנסיביים של לחימה, בהם גם נזקים חקלאיים.

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "סוגיית המיגון בשכונות הוותיקות מוכרת וראש העיר פועל בנמרצות מול משרדי הממשלה על מנת לקדם תכנית למיגונן. באשר למקרה המדובר, הדברים שהוצגו אינם מדויקים, המרכז הלוגיסטי אינו חלק ממערך המקלטים הציבורי ולמרות זאת ניתנה הוראה לפתוח אותו על מנת לתת מענה מיידי לאותן משפחות שגרות בסמוך ותוך זמן קצר הרשות דאגה להן למזרונים. נציין כי היום ראש העיר שיגר מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו הוא דורש פתרון למיגון השכונות הוותיקות והוא לא ירפה עד למתן מענה של ממש לתושבים".

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "נושא המיגון הנו בעיה ארצית ולא מקומית. מכל מקום עיריית באר שבע,ממלאת אחר הנחיות פיקוד העורף על פי הכלל של "הכי מוגן שיש", כך גם הנחיה לתושבי העיר. יש לציין,בשכונה פרוסים מקלטים ציבוריים רבים שכולם כשרים ומוכנים לקליטת תושבים בזמן אמת. כאמור, בעיית המיגון היא בעיה ארצית ולכן העירייה אינה יכולה לספק מיגון לכל תושב במרחק נגיעה מביתו. בנוגע לפריסת מגוניות -בעתיד תישקל פריסה של מגוניות בהתחשב בצרכים במשאבים המשתנים ולאור האיומים ממערב ומצפון".

להאזנה לכתבה ששודרה ביומן הערב: