מחסור במרכזי תעסוקה באזור הדרום לבוגרים הלוקים באוטיזם

ניתאי כהן בן ה-21 מאופקים לוקה באוטיזם בתפקוד נמוך עד בינוני. השנה יסיים ניתאי את לימודיו במסגרות של משרד החינוך ומשפחתו מחפשת לו מסגרת תעסוקתית שתוכל לשלב אותו בשנה הבאה. בעיר מגוריו אופקים לא קיים מרכז כזה והמרכזים התעסוקתיים המתאימים לו נמצאים באשדוד ובבאר שבע, אך הם נותנים קדימויות לתושביהם. כפי שזה נראה כרגע, לניתאי לא יהיה מרכז תעסוקה בו יוכל להשתלב בשנה הבאה.‬

ניתאי כהן מאופקים, יהיה בן 21 בחודש אוגוסט הקרוב והוא לוקה באוטיזם תפקוד נמוך עד בינוני. כלומר, הוא יכול ללכת, לקפוץ, להבין ולבצע הוראות, אך הוא לא מדבר באופן ברור. הוא סיים את לימודיו החודש בתיכון "אורים" בבאר שבע.
משרד הרווחה מפעיל באמצעות עמותות כגון אלו"ט ובית אקשטיין, מרכזי תעסוקה יומיים ברחבי הארץ. באופקים אין מסגרת תעסוקתית לבעלי צרכים מיוחדים. בעקבות זאת, הילי הופנתה לחפש לו מסגרת תעסוקתית בבאר שבע ובאשדוד, כי שם יש מסגרות שמתאימות לניתאי לדבריה. הילי מציינת כי יש המון מסגרות תעסוקתיות לילדים אוטיסטים בעלי תפקוד גבוה, אבל מעט מסגורות תעסוקתיות לילדים אוטיסטים בעלי תפקוד בינוני-נמוך.
בבאר שבע יש את "כפר האירוסים" שמפעילה עמותת אלו"ט והוא מתאים לצרכים של ניתאי ורוב הבוגרים של בית הספר שהוא למד בו בבאר שבע עוברים למוסד זה. השנה "כפר האירוסים" הגיעו למכסה המקסימלית ולא נותר מקום לניתאי אולם, לשאר הבוגרים מהכיתה של ניתאי יש מקום כי הם תושבי באר שבע.
בגלל שכל עיר מעדיפה שלילדיה יהיה מקום במסגרות התעסוקתיות, נוצר מצב שילד שאין בעירו מסגרת תעסוקתית מתאימה נופל בין הכיסאות. במידה ולא תמצא מסגרת תעסוקה הולמת לניתאי הוא יישאר בבית.

לראיון המלא עם הילי כהן:

הילי וניתאי כהן. צילום: איילה זמורה.