מחסור בפסיכולוגיים חינוכיים בדרום

לפני כשבוע פנו חמשת ראשי רשויות עוטף עזה במכתב לשר החינוך בו הפצירו בו להגדיל את מצבת התקנים של הפסיכולוגים חינוכיים באזור כמו גם למשוך פסיכולוגיים על ידי תגמולים ותמריצים כלכליים לאזור.

מתחקיר שערך כתבנו אוריאל גור דוד, ברדיו דרום ו-101.5 עולה שהבעיה רחבה עוד יותר באזורים נוספים בדרום. מצבת הפסיכולוגיים החינוכיים בעוטף עומדת כמעט מלאה, דבר שלא ניתן לומר על יישובים אחרים כמו ערד שם מצבת הפסיכולוגים עומדת על חצי, בקרית גת בגלל יחסי הרשות המקומית עומדת מצבת הפסיכולוגים על רבע ומצבת הפסיכולוגים בדימונה עומדת על שליש.

התחקיר העלה שהתקינה הממשלתית לפסיכולוגיים החינוכיים לא השתנתה למעלה משני עשורים, למרות שהאתגרים השתנו, ועומדת על פסיכולוג חינוכי ל-1000 תלמידים. זאת בעוד שהאלימות הגוברת בקרב ילדים, הורים שעובדים יותר ולכן יש להם פחות זמן לילדיהם והאתגרים שעומדים בפני צוות המורים הבית ספרי. כל אחד עבר שינוי מרחיק לכת בשנים האחרונות, אבל לא התקינה.

התחקיר שלנו מגלה שפסיכולוג חינוכי לאחר שנות הלימוד וההכשרה של תשע שנים מגיע במשרה מלאה לשכר מינימום. בראיון הבוקר לרדיו דרום מספרת גל תמים סיקולר, פסיכולוגית חינוכית התפתחותית, צירה בחטיבת הפסיכולוגיים בהסתדרות מספרת כי למעשה הפסיכולוגיים החינוכיים עובדים במערכת החינוך ומשלימים הכנסה בקליניקה פרטית או בעבודות פרטיות ומתרכזים היכן שיש הכי הרבה אנשים, כלומר במרכז הארץ.

בשנה הבאה נפתחים הסכמי השכר של הפסיכולוגיה הציבורית הסכמים שנקבעו בשנות ה-60, אבל כמו כל העוסקים ברפואה הם נזהרים מלהשמיע את קולם ולשבות מתוך אחריות לשלום מטופליהם, תמים סיקולר מסבירה כי בדומה לרופאים הם לא יזניחו את המטופלים שלהם.

ממשרד החינוך נמסר "שבשמונה השנים האחרונות נוספו 100 תקנים לשרות החינוכי וכי הסיבה לתקנים שאינם מאויישים היא המחסור בספיכולוגים חינוכיים."

באזור עוטף עזה, הפסיכולוגיה הציבורית אחראית גם בחירום, שבעוטף הפך לדבר שבשגרה. התמיכה הממשלתית בעוטף לאחר צוק איתן ותקצוב מרכזי החוסן עתידה להסתיים וראשי הרשויות בעוטף מעלים את הטונים מול הכנסת.

להאזנה לראיון המלא: