הערכה: שיקום השטחים השרופים בעוטף יימשך כ-15 שנה

במה שכבר הפך לצערנו הרב לשגרה, אתמול (א') עוד יום שחור בעוטף עזה. כ-30 דליקות פרצו כתוצאה מבלונים ועפיפוני תבערה והבעירו שטחים בעוטף עזה.

דני בן דוד, מנהל אזור הנגב המערבי בקק"ל, שוחח עמנו הבוקר בתכניתנו 'בוקר טוב דרום' ונשמע פסימי. לדברי דני, יעברו שנים ארוכות עד שיצליחו לשקם את הנזק שגוררים עמם ההצתות, וזו הערכה נכונה לזמננו אנו, כשהסוף של טרור העפיפונים לא נראה באפק. בפתח הדברים אמר: "ניתן לחורף לעשות את שלו, לראות אילו מבין העצים מצליחים להתאושש. רק אחרי זה, נאמוד את הנזקים, נראה את יכולת השטח להשתקם ונוכל לתכנן ולרדת לפרטי פרטים מה עושים. כשאנחנו רואים את הנזק, אנחנו יודעים שכדי שהשטח יחזור למצבו מלפני חודשיים, זה יקח לפחות 10-15 שנים"

על הנזק הכספי אמר: "כרגע אנחנו עדיין לא יודעים לאמוד את הנזק, אבל מכיוון שמדובר באלפי דונמים, כנראה מדובר בכמה עשרות מיליונים שיעלה לשקם את הנזק". דני, יחד עם צוותי קק'ל, נמצאים בשטח מדי יום ועוזרים ללוחמי האש בכיבוי השריפות הרבות: "יש באזור חיבור של כל הגופים שיכולים לעבוד בשטח. כולנו, כל היום, כל יום, מתמודדים עם אותה בעיה. בהתחלה זה ביער, אחר כך בשטח חקלאי וחוזר חלילה. כרגע אני מכוון מטרה בכיבוי. אני יודע שיש מאמצים של הצבא למצוא פתרונות לתופעה". דני הדגיש כי אין הנחיות מיוחדות באשר לטיולים באזורים שסופגים את הבלונים והעפיפונים, אך כל אחד צריך להפעיל הגיון ולעשות את השיקולים שלו.

מיד לאחר הראיון עם דני, עלה עוזי ברזילי, מנכ'ל הקרן לשימור ופיתוח אתרי מורשת. בקרן יצאו לאחרונה בקמפיין חדש שקורא "להחזיר את הצבע לטבע". מדובר במדובר בקמפיין גיוס תרומות חדש של הקרן לשימור ופיתוח אתרי מורשת שנרתמה להצלת השמורות, בעלי החיים והצמחייה ההרוסה וקוראת לחברות עסקיות לתרום כדי לקדם את השיקום. מדני שמענו בפירוט על המיזם החדש.

להאזנה לראיונות המלאים:

קרדיט: יהודה פרץ