כיצד להנחיל לילדים שלכם הרגלי תזונה נכונים ?

האם צריך לאכול ארוחת בוקר לפני היציאה לבית הספר? איך מעודדים את הילד לאכול את ארוחת העשר? וכמובן, מה מורחים בכריך שיהיה גם בריא וגם טעים? כל התשובות בכתבה הבאה

טל שדה-קון, דיאטנית קלינית מתמקצעת בילדים, מאוחדת מחוז מרכז-שרון

היום כבר ידוע לכל שלתזונה מאוזנת ולהרגלי אכילה נכונים בתקופת הילדות השפעה רבה על ההתפתחות הגופנית התקינה, על מניעת בעיות בריאותיות ועל ההתפתחות הרגשית והקוגניטיבית.
הגיע הזמן לבסס שגרה של תזונה נכונה. לפניכם מספר כללים חשובים שיסייעו לכם לעצב את התפריט של ילדיכם לפני היציאה למסגרת הלימודית ובמהלך השהייה בה.

ארוחת בוקר
מומלץ להקפיד שהילדים יאכלו ארוחת בוקר לפני היציאה לגן או לבית הספר, גם אם הדבר דורש תכנון מראש והשכמה מוקדמת יותר. ארוחת הבוקר מספקת אנרגיה לאחר צום הלילה, ומחקרים רבים הוכיחו שהיא משפרת את יכולת הריכוז והלמידה, מסייעת בשמירה על משקל גוף מאוזן ובעלת השפעה טובה על מצב הרוח.
מומלץ שארוחת הבוקר תכלול שילוב של פחמימה וחלבון, כגון: פרוסת לחם עם גבינה; דגני בוקר לא ממותקים עם חלב, או גביע יוגורט (בטעם טבעי או מעודן) עם גרנולה.
לממהרים ולמאחרים ניתן להציע כוס חלב או שוקו (עדיף שהוכן בבית ולא קנוי) או כוס משקה בוקר חלבי בטעם טבעי או בטעמי פירות. כוס משקה חלבי מכל סוג מכילה חלבון ושומן ומספקת תחושת שובע.

ארוחת עשר
הילדים שלנו נמצאים במסגרות החינוך חלק מכובד מהיממה ולכן מומלץ לציידם בתזונה מתאימה. למעשה, ארוחת הבוקר שהילד אוכל לפני צאתו לבית הספר וארוחת העשר שהוא אוכל בבית הספר, צריכות לספק כשליש מהצרכים התזונתיים שלו במהלך היממה.
מומלץ לצייד את הילד בארוחת עשר שהוכנה בבית ולא בכסף לקנייה בקפיטריה או בקיוסק, שכן ברוב המקרים הוא יבחר לקנות אוכל שאינו מזין.
חשוב שארוחת העשר תהיה מזינה, אך לא פחות חשוב להתייחס גם להעדפות הילד, כדי שהארוחה תהיה טעימה – ולא תישאר בתיק כאבן שאין לה הופכין. לכן מומלץ לשתף אותו בתהליך ההכנה ולבחור איתו מראש מה ייקחו לבית הספר. אפשר אפילו להכין טבלה שבועית, המפרטת מה יאכלו מדי יום בשבוע.
כהורים חשוב לנו להטמיע שגרה נכונה ולהשפיע על ילדינו באימוץ הרגלי תזונה נכונים ובריאים. הקניית הרגלי תזונה היא משימה לא פשוטה, אך לעולם תהיה קלה יותר בגיל הצעיר ותספק בסיס איתן להמשך הדרך.
כל משפחה יכולה וצריכה למצוא את הדרך הנכונה והנעימה לספק לילדים הרגלים אלה, תוך מתן דוגמה אישית. אין ספק שמצד ההורה נדרשות השקעה ויצירתיות, אך המאמץ משתלם. במידת הצורך, ניתן לפנות לדיאטנית המתמקצעת בילדים על מנת לקבל ייעוץ מקצועי אישי.

המדריך לארוחת עשר מזינה
ארוחת עשר מאוזנת כוללת כריך עם מגוון ממרחים, ירק טרי ופרי. ירק טרי ופרי. ביום לימודים ארוך במיוחד מומלץ לצייד את הילדים בכריך נוסף.

סוג הלחם: פעם היו קיימים שלושה סוגי לחמים: לחם לבן, לחם שחור וחלה. כיום יש אינספור סוגי לחמים מקמחים שונים, ולפעמים קשה לדעת איזה לחם הוא טוב לבריאותנו.
לחם מדגנים מלאים אמנם מכיל יותר סיבים תזונתיים וויטמינים מקבוצה B, אך גם הלחם הלבן מכיל פחמימה מורכבת, כלומר פחמימה המתפרקת לאט, משרה תחושת שובע לאורך זמן ומספקת לילדים מקור עיקרי לאנרגיה.