מחוץ לקופסה?

אתמול הותרה לפרסום הקלטת הקשר הדרמטית של הטייסים שניות אחרי שהשמידו את המתקן הגרעיני בסוריה ב-2007. במסגרת הכרזתה הרשמית של ישראל על כך שהיא זאת שתקפה את המתקן הגרעיני בצפון מזרח סוריה בספטמבר 2007, התירה הצנזורה לפרסם את הקלטת, ואת התגובה המצולמת של בכירי חיל האוויר בבור בקריה. "אני על המטרה", דיווח טייס המבנה התוקף וכמה שניות אחר מכן הוסיף את מילת הקוד המאשרת את הפגיעה: "אריזונה".

בלילה בין 5 ל-6 בספטמבר 2007 המריאו ארבעה מטוסי F-15 וארבעה מטוסי F-16 מבסיסי חיל האוויר בחצרים וברמון שבדרום. מרגע המראתם לכיוון הכור הסורי, המתינה כל הצמרת המדינית, הביטחונית והצבאית של ישראל בקריה, וצפתה במסכים שעליהם שודר המתרחש ביעד.
מבנה גדול ומרובע שהיה עדיין בשלבי בנייה בלב המדבר הסורי "הקוביה", לא הרחק מן העיר דיר א־זור, עמד במוקד העניין של מערכת הביטחון הישראלית החל בשלהי שנת 2006. במתחם הסתתר פרויקט הדגל החשאי של הנשיא, בשאר אל־אסד: כור גרעיני מתוצרת צפון קוריאה, שבכוחו לבטל את היתרון הצבאי והטכנולוגי המובהק של ישראל. בינואר 2007 זוהה בתצלומי הלוויין צינור המוביל מהקובייה אל נהר הפרת, וכך אנשי אמ"ן והמוסד החלו לחקור את המקום ביעילות.

היום בתכניתנו "בוקר טוב דרום" התראיין רם בן ברק, משנה לראש המוסד ומנכ"ל משרד המודיעין לשעבר. לפי דבריו של בן ברק היה עדיף שהדברים לא היו מתפרסמים, אך פרסום הדברים בארה"ב הכריח את הצנזורה להתיר לפרסם את הדברים. עם זאת, לדבריו הפרסום לא גורם רק בזק, אלא תורם גם לתדמיתה של ישראל בזירה ההרתעתית.
בעקבות מלחמת הקרדיטים שמתנהלת סביב הסיפור הזה, הוסיף כי לדעתו ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט פעל ממניעים טהורים ולא היו לו שיקולים פוליטיים בהחלטה לצאת למבצע המורכב.

האזינו לראיון המלא: