אלי מויאל: "הספרדים היו מקימים פה מדינה מחורבנת"

אלי מויאל: "אם הספרדים היו מקימים את המדינה – זו הייתה עוד מלוכה מחורבנת במזרח התיכון"

הבוקר שוחחנו עם אלי מויאל, ראש עיריית שדרות לשעבר ועם יעל בן יפת, מנכלי"ת הקשת הדמוקרטית המזרחית בעקבות הסערה שנוצרה סביב הממצאים שהוצגו בסרט "סאלח פה זה ארץ ישראל", הממצאים העלו כי בימי קום המדינה היתה יד מכוונת אשר הנהיגה אפליה מכוונת כלפי יוצאי עדות המזרח. מסיבה זו פועלים מאז אנשי הקשת הדמוקרטית המזרחית לביטול שמות רחובות ומוסדות הנקראים על שם אותם מנהיגי המדיניות דוגמת יוספטל גיורא וחיים שיבא.

ראש-העיר לשעבר של שדרות, אלי מויאל, תקף את היוזמה לשינוי שמות רחובות שנקראו על שם יוספטל, שיבא ואחרים – בעקבות הממצאים שעלו מהסדרה 'סאלח פה זה ארץ ישראל'.
לדברי מויאל, בראיון למנדי ריזל ברדיו 101.5 "טוב שהאשכנזים קיבלו את הספרדים ולא ההיפך, כי אחרת היו מקימים במזרח-התיכון עוד מדינה ערבית אחת. אולי כדאי שתאמר האמת ושנשים מראה מול הפנים שלנו: כמה אוניברסיטאות היו במרוקו? מה ידענו על העולם המתקדם? כמה טכנולוגיה היו במרוקו? אם הספרדים היו עולים ראשונים, הייתה פה עוד מלוכה מחורבנת. כאשר אתה עובר תרבות, הדור הראשון והשני משלם את המחיר, זו גזירת עולם שאי-אפשר להתנגד לה. ההורים שלי שילמו את המחיר והורים אחרים שילמו את המחיר. הוא מוצדק ואני מבין אותו. קיבלנו עצמאות ודמוקרטיה. אני עברתי את ההקרנות נגד גזזת ב-57. שום עלייה לא הייתה חלקה באמת. עם כל הכבוד, אי-אפשר שבזמן ש-7 מדינות ערב יאיימו לכלות את מדינות ערב, הם יטפלו בגזזת".

יעל בן יפת, מנכ"לית הקשת הדמוקרטית המזרחית, שהתעמתה בשידור עם מויאל, כינתה אותו "גזען" ו"משת"פ", כלשונה.

האזינו לראיון המלא: