יום האישה הבינלאומי משני צידי המתרס

היום מצויין ברחבי העולם יום האישה הבינ"ל ברחבי העולם, לכבוד היום איגדנו מספר נתונים מעניינים לגבי מצבם של הנשים בישראל:

בתחום השלטון המקומי עולה כי מבין הערים הגדולות באר שבע ממשיכה להוביל עם ייצוג של 33% נשים במועצת העיר, בעוד תל אביב וחיפה עם ייצוג שי של 26%. הממוצע הכללי שלי ייצוג נשי הוא בערים הגדולות הינו 16%.
חוסר ייצוג נשים באופן מוחלט בעיריות – ברשויות טבריה, בני ברק, עפולה, קריית מלאכי, אום אל פאחם, אלעד, באקא אל גרביה, ביתר עילית, מודיעים עילית, טירה, כפר קאסם, רהט, קלאנסווה ושפרעם – אין ייצוג נשי כלל במועצת העיר. מתוך 77 הערים המדורגות בדירוג ראשי רשויות של דן אנד ברדסטריט, רק ב-3 מהן מכהנת אישה בתפקיד ראש העיר (אור יהודה, נתניה ויהוד). נתניה הינה העיר היחידה בקרב הערים הגדולות בדירוג, בה מכהנת אישה.

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), שעובדו עבור יום האישה הבינלאומי עולה כי אמנם יותר נשים בישראל השתלבו בשוק העבודה, אך הן עדיין מרוויחות הרבה פחות מאשר עמיתיהן הגברים. ב-2016 ההכנסה החודשית הממוצעת של שכירה 7,633 שקל, ואילו שכיר השתכר 11,664 שקל ברוטו בחודש – פער של 34.6%. בחישוב ההכנסה החודשית החציונית, הפער הזה מצטמצם ל-26.6%, אך הוא עדיין משמעותי. ב-2016, 48.1% מהשכירים היו נשים ו-51.9% מהם גברים.

אחת הסיבות לפער בשכר בין המינים היא ההבדל במספר שעות העבודה שלהם, כאשר גברים עובדים 44.6 שעות בממוצע בשבוע ואילו נשים עובדות 36.9 שעות בממוצע בשבוע. חישוב ההכנסה הממוצעת לשעת עבודה מגלה כי הפער בין המינים מצטמצם עוד יותר, ל-18.8%. ב-26 השנים האחרונות אמנם הצטמצמו פערי ההכנסות בין גברים לנשים שכירים באופן אטי, בשמונה נקודות האחוז, אך ב-2016 הפערים האלה גדלו.

ההכנסה החודשית הממוצעת של אישה עצמאית בשנה זו היתה 7,675 שקל, ואילו הכנסתו החודשית הממוצעת של גבר עצמאי הסתכמה ב-13.3 אלף שקל. הפער בהכנסה החודשית הממוצעת בין המינים ב-2017 היה 42.2%. חישוב ההכנסה החודשית החציונית מצמצם את הפער הזה במעט, ל-41.7%.

היום התארחה בתכניתנו "הבוקר" ברדיו 101.5 ח"כ יעל כהן פארן מהמחנה הציוני איתה שוחחנו על שלל נושאים, בין היתר צירפנו לשיחה על יום האישה הבינלאומי את ח"כ נורית קורן מהליכוד לשיחה על מקומן של הנשים בחברה הישראלית, אשת ראש הממשלה ונושאים שעל סדר היום.
האזינו לראיון המלא: