פרסום ראשון: לא ייהרס בית משפחתו של רוצח ראובן שמרלינג ז"ל

ראובן שמרלינג ז"ל. צילום: מועצה מקומית אלקנה

בית משפחתו של המחבל שרצח את ראובן שמרלינג, תושב אלקנה שנרצח באוקטובר שנה שעברה לא ייהרס. בג"צ קיבל את עמדת הסנגור לפיה כיוון אחיו של הנאשם הוא שהסגיר אותו- לכן אין מקום לפגוע בבית המשפחה. לחלופין ייאטם חדרו של הנאשם.

שני צעירים פלסטינים בשנות העשרים לחייהם הואשמו ברצח שמרלינג מאלקנה בפיגוע בכפר קאסם. השניים נעצרו במהלך חג הסוכות בחשד למעורבות ברצח. הם נכנסו לישראל באופן בלתי חוקי בסיועו של מסיע שב"חים. בהמשך שהו ועבדו בישראל כשבועיים ימים.
גופתו של שמרלינג נמצאה בערב סוכות במחסן הפחמים המיובאים ששייך למשפחתו באזור התעשייה של כפר קאסם. על גופתו היו סימני אלימות קשים. בתחילה עלה חשד שפלסטינים שהעסיק שמרלינג הכו אותו למוות על רקע פלילי בשל סכסוך כספי – אך בהמשך השתנה כיוון החקירה, והשב"כ הודיע כי הממצאים שנאספו מצביעים על פיגוע טרור. שמרלינג נרצח בערב חג הסוכות, יום לפני שהיה אמור לחגוג את יום הולדתו ה-70 עם משפחתו.

השופט עוזי פוגלמן ציין כי החלטתו העדכנית של הצבא לאטום רק את חדרו של הנאשם, מבחינה בין הנאשם לבין בני משפחתו המתגוררים במבנה: "בכך להשקפתי נשמר יחס ראוי בין האישומים החמורים המיוחסים למפגע לבין הסבל שייגרם לבני המשפחה כתוצאה מהחרמה ואטימה של החדר". נוכח העובדה כי היקף ההריסה ואופן הביצוע שונו רק בעקבות העתירה וחוות הדעת ההנדסית שהציגו העותרים, הבהיר בית המשפט, כי זוהי חובתו של המפקד הצבאי לבדוק מראש את "ההיתכנות ההנדסית" של הצעד בו בחר לנקוט, לרבות האפשרות שייפגעו חלקים נוספים במבנה.

באשר לטענת הסנגוריה, כי העובדה שאחיו של הנאשם היה מי שהסגיר אותו לידי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, ועל כן אף לשיטת הצבא אין מקום לפגוע בבית המשפחה, ציין בית המשפט כי השתכנע מההבהרות שקיבל מהצבא במעמד צד אחד אודות ההבחנה בין הסגרה לרשות הפלסטינית לבין הסגרה לכוחות הביטחון הישראליים. עם זאת, ציין בית המשפט כי הסגרה לרשות הפלסטינית צריכה לעמוד לנגד עיניו של המפקד הצבאי כשיקול מרכזי בבואו להחליט אם וכיצד להפעיל את הסמכות המוקנית לו בתקנה 119, "שכן ברי כי גם מהלך זה מבטא הסתייגות ברורה מפעולת הטרור".

בית המשפט הורה להימנע מביצוע האטימה למשך עשרה ימים ממועד פסק הדין, על מנת לאפשר לעותרים שהות להיערך לכך.

שי גליק מנכ"ל בצלמו שמלווה את המאבק מסר: "הזוי שאדם שרצח וריסק משפחה שלימה דואגים לרווחת משפחתו. אטימת חדר למחבל שרצח אדם לא מהווה הרתעה להפך. היא מהווה צחוק מהרתעה. אני קורא לחוקק חוק מידית שבו יקבע שיהרסו בתי מחבלים במלואם."