הבדואי עשה את שלו- הבדואי יכול ללכת

הבדואי עשה את שלו- הבדואי יכול ללכת

בתמונה: ראש משפחת אל סעידיין- עלי עיד, שעבר עינויים בכלא הירדני בחשד לסיוע לישראל. התמונה באדיבות המשפחה

ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו: שתי משפחות בדואיות ששמשו סוכנים של מדינת ישראל מעבר לקווי האויב מתגוררות בערבה מאז שנות החמישים. היום, מתמודדים מי שהקימו את יחידת הגמלים ולימים את יחידת הגששים- עם גזירת פינוי

סיפור המשפחות הבדואיות אל-עמרני ואל-סעידין המתגוררות בערבה הוא סיפור ידוע בחברה הבדואית. מספרים עליהם שהם חברו לציוניים בגלל סכסוך פנים שבטי, הם פשוט הצטרפו לכוח החזק בסביבה. הם מבודדים לחלוטין מהבדואים בצפון הנגב גם מבחינת קשרי משפחה (חתונה וכ׳ו) וגם בחיי היומיום. למעשה להעביר אותם לסביבה בדואית ישים אותם בעמדת נחיתות ופגיעות מול המשפחות האחרות.

משפחות אל עמראני ואל סעידיין בערבה. התמונה באדיבות המשפחה

לאורך השנים מדינת ישראל, לפעמים לבקשת משרד הביטחון או רשויות אחרות, אפשרה למשפחות בדואיות להתמקם באזורים מסוימים- באישור שלעיתים נעשה בעל- פה. התופעה הייתה מאוד שכיחה בשנות ה-50 כאשר המדינה קבצה את הבדואים מגבולות המדינה לעבר אזור הסייג (משולש הכבישים דימונה-ערד-באר שבע) והבדואים שיושבו הוגדרו משפטית ׳כבני רשות׳ כלומר בני רשות שימוש בקרקע. וכאשר המדינה מחליטה לבטל את אישור השימוש התושבים מקבלים צווי פינוי. בשנת 2006 החלה המדינה להסדיר את ההתיישבות הבדואית בנגב, חלק מהמגמה הזו קיבלו משפחות אל-עמרני ואל-סעידין צווי פינוי שנתקלו בהתנגדות תושבי הערבה. בהתערבות המועצה הוחלט על התיישבות המשפחות הבדואיות ביישוב שיוקם ׳עיר אובות׳. לטענת תושבי הערבה שר החקלאות אורי אריאל ביקש שיורידו את תכנון היישוב החדש מסדר היום ולכן בהעדר פתרון התיישבותי קיבלו המשפחות הבדואיות צווי פינוי בשנית.

הבוקר בתכניתנו 'בוקר טוב דרום' שוחחנו עם גיל סלאבין, שכנם של המשפחות מהערבה התיכונה שקורא לממשלה להסדיר את הנושא. האזינו לסיפור המרתק

מלשכת שר החקלאות נמסר כי: "המדינה עומדת בהתחייבותה השלטונית. המועצה האזורית מקדמת הליכי תכנון ליישוב עיר אובות הכולל שכונה מיוחדת עבור האזרחים הבדואים. עד להשלמת הליכי התכנון שצפויים להמשך מספר שנים, על התושבים המדוברים למלא את צו בגץ ולהתפנות למגורים חוקיים.
רשות הבדואים הציעה פתרון זמני בישובי המועצה האזורית ערבה ככל שימצא פתרון זמני מקובל על המועצה או מעבר להסדרה בישובי הבדואים בערערה או במרעית."