פרסום ראשון: איפה חברי המועצה הדתית בב"ש?

בתמונה: המועצה הדתית בב"ש. קרדיט צילום: שניאור וויסנפסקי

שיטת המינויים האישיים עדיין כאן! כמעט עשור חלף מאז התקיימו הבחירות האחרונות להרכב המועצה הדתית בבאר שבע, כנדרש בחוק. הפתרון? ממונה יחיד שמתחלף כל כמה שנים ומאפשר שליטה לכאורה של גורמים פוליטיים- במוסד המכובד

המועצות הדתיות בישראל, כמו כל מועצה אחרת- נדרשת לקיום בחירות אחת ל4 שנים במטרה לבחור חברי מועצה דתית שיבחרו לאחר מכן ראש מועצה דתית.
בחוק שירותי הדת היהודיים (נוסח משולב) התשל"ה-1971 (סע' 3) נקבע כי שר הדתות יקבע את מספר חברי המועצה הדתית, ובלבד שלא יעלה על מספר חברי הרשות המקומית. עוד נקבע, כי השר יציע 45% מהמועמדים לשמש חברי המועצה, 45% מהם תציע הרשות המקומית ו-10% – הרבנות המקומית. בג"ץ קבע את עקרון הייצוג היחסי, שלפיו שיעור נציגיה של כל מפלגה במועצה הדתית ישקף ככל האפשר את שיעור נציגיה במועצת הרשות המקומית.
בעיר באר שבע, מאז סיים יצחק עמור את תפקידו בראש המועצה הנבחר בשנת 2011- לא התקיימו בחירות לחברי המועצה הדתית, ולפיכך גם לא לראש המועצה. במקום זה, ממנה שר הדתות "מורשה חתימה" מטעמו כל כמה שנים ו"עוקף" לכאורה את הליך הבחירות- המחויב בחוק.
אי-קיום הבחירות מהווה פתח לשחיתות ולניהול בעייתי המבוסס על מינוי אישי של השר במקום בחירות של חברי מועצה, שמייצגים אוכלוסיות שונות בעיר, שיבחרו הם את ראש המועצה שמעניקה לתושבים שירותי דת.

בתכניתנו 'בוקר טוב דרום' שוחחנו עם עו"ד תומר נאור מהתנועה למען איכות השלטון שהודיע, כי בכוונת התנועה לפנות לשר הדתות בנושא. האזינו לראיון המלא:

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "המשרד לשירותי דת פועל במספר מישורים להקמת הרכב מועצה דתית עפ"י חוק. בשל מספר קשיים בירוקרטים שאינם קשורים במשרד לשירותי דת. הליך הבחירה והמינוי מתעכב. ראוי לציין שהקמת מועצה דתית הינה מלאכת מחשבת.
המשרד לשירותי דת פועל לייצוג הולם של נשים בהרכב המועצה הדתית בבאר שבע. כמו"כ בימים אלו נבחנת כשירותם של מתמודדים שונים. לכהן בהרכב המועצה הדתית בהתאם לנוהלי המשרד. אציין שהמשרד לשירותי דת פנה לעיריית באר שבע בבקשה להגדיל את מספר האנשים בהרכב המועצה הדתית ואנו ממתינים לתשובת העירייה. אנו מקווים שהמאמצים האמורים יישאו פרי בטרם נכנס לתקופת הבחירות לרשויות המקומיות.
השר לשירותי דת ח"כ דוד אזולאי ומנכ"ל המשרד עו"ד עודד פלוס פועלים להסדרת הנושא בכדי להביא בשורה לתושבי העיר באר שבע."

מעיריית באר שבע נמסר: "העירייה עשתה כל הנדרש על מנת להביא לבחירת יו"ר למועצה הדתית. מועצת העיר בחרה נציגים על פי מפתח סיעתי וייצוג הציבור, זאת בהתאם לחוק. העירייה פעלה בהתאם להנחיות משרד הדתות, סיפקה את כל המידע הדרוש ושיתפה פעולה באופן מלא.
לא ברור את מי מהמועמדים משרד הדתות אישר ואת מי לא ומדוע הרכב המועצה הדתית טרם אושר?"