נשיאת אוניברסיטת בן גוריון, הפרופסור רבקה כרמי, הודיעה בשבוע שעבר כי החל מהשנה יונהג במוסד האקדמי מסלול ובו יוכלו סטודנטים ערבים להתקבל ללימודים באוניברסיטה ללא מבחן פסיכומטרי. דבר פרסום ההחלטה גרר תגובות נזעמות בקרב אוכלוסיות רבות, בין היתר פורסם פוסט בעמוד פייסבוק של סטודנט בעיר – פוסט שזכה לאלפי שיתופים והופץ ברשת בצורה מהירה.
פרופסור כרמי התייחסה לנושא לראשונה, הבוקר בתכניתנו 'בוקר טוב דרום'. פרופסור כרמי אמרה: "יש מסלולים רבים באוניברסיטה לקבלה ללא מבחן פסיכומטרי, הן ליהודים והן לערבים. התכנית הגדולה מתהדרת בכמות רבה של מחלקות, שבה סטודנטים מתקבלים רק על סמך ממוצע הבגרות שלהם. יש לנו בעיה גדולה עם ממוצעי הבגרות עם האוכלוסייה הבדואית. מצד אחד, אומרים שהציונים במגזר הערבי והבדואי אינם אמינים, מצד שני – רוצים שהם ישתמשו באותם מסלולים לקבלה למוסד"
על הטענה כי ההחלטה גורמת לאפליה בין יהודים לערבים: "אין שום אפליה. כל אחד יכול להתקבל לאוניברסיטה ללא פסיכומטרי, אלא על סמך ציוני הבגרות. אנחנו סומכים על ציוני הבגרות. לעומת זאת, באוכלוסיה הבדואית, אנחנו צריכים לבחון את הסטודנטים. היום קל מאוד להיכנס לאוניברסיטה. לא למחלקות מאוד-מאוד נדרשות, כמו בית הספר לרפואה, שם הכללים הם אחרים. בסך הכל – יש אוסף גדול מאוד של מקצועות שניתן ללמוד גם ללא מבחן פסיכומטרי. העובדה היא ש-40% מכלל הסטודנטים הם מבאר שבע והסביבה"
בנוסף, התייחסה לבעיית החינוך במגזר הבדואי: "בעיית החינוך במגזר הבדואי היא קשה מאוד. אי אפשר להשוות את תשתיות ההוראה של מה שמקבל בדואי בפזורה למה שמקבל ילד יהודי, גם אם הוא לא למד בבית הספר הכי מעולה באזור. לא מדובר רק בבעיית החינוך, אלא גם לשאלה לאן הסטודנטים האלה חוזרים. האוכלוסיה הבדואית היא מיוחדת וכך אנחנו צריכים להתייחס אלייה. אנחנו לא צריכים שמאות סטודנטים יסתובבו בדהרייה או בחברון, ויחזרו אלינו עם כל מה שהם קולטים שם מסביב, צריך להסתכל על הנושא בעניין רחב"
פרופסור כרמי הרחיבה על התכנית מעוררת-המחלוקת: "התכנית המיוחדת היא אמנם מתבססת על בחינות, אבל לאחר מכן, אחרי שהסטונדטים מחולקים לרמות, הם צריכים לעבור מכינות, הגברות ותכניות שונות. הם לא באופן אוטומטי נכנסים לאוניברסיטה" בסיום הראיון, העבירה פרוספסור כרמי ביקורת על כך שנכון לעכשיו, על פי החלטת המדינה, חיילים אשר שירתו במערך הלוחם בצה"ל אינם מקבלים שנה ראשונה ללא-תשלום עבור לימודים אקדמיים במוסד, בניגוד למה שנהוג במכללות.