פרסום ראשון: בקשה לתביעה ייצוגית נגד הרכבת
ביום בו עורך המשרד להגנת הסביבה שימוע למנכ"ל רכבת ישראל, בועז צפריר וכשבוע לאחר אירוע דליפת הברום בעקבות תאונת הרכבות שהתרחשה באזור תחנת הרכבת בדימונה, הגיש היום תושב דימונה, דוד נחמיאס, לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל.
נחמיאס, העובד כמשגיח כשרות במדרשת בן גוריון בשדה בוקר, מאשים את הרכבת בהתרשלות רבתי בטיפולה בחומרים מסוכנים. בבקשה לתובענה ייצוגית שהגיש באמצעות עו"ד נועם צוקר, מבקש נחמיאס מבית המשפט לחייב אותה לפצות את תושבי הסביבה בסכום המוערך על ידו בשמונה מיליון שקלים בגין מצוקה נפשית, רגשות חרדה, חוסר וודאות, עוגמת נפש וחשש לבריאותם כתוצאה מאירוע הדליפה שאף הביא כזכור לפציעתם של שבעה אנשים, חמישה מהם תושבי דימונה שנחשפו לחומר המסוכן שנפלט לאוויר. עוד מציין נחמיאס, כי תושבים רבים אחרים חשו בתחושות גופניות בלתי נעימות כגון צריבות בנשימה ובעיניים. כל זאת לטענת נחמיאס רק עקב התרשלותה של הרכבת בטיפול בחומר הידוע כמסוכן ואשר בנסיבות אחרות יכול היה לגרום לאסון של ממש.
ביום שני שעבר בערב התנתקו קרונות של רכבת משא שהכילה פוספטים ורכבת נוספת שהגיעה על המסילה התנגשה בהם. כתוצאה מכך, דלף חומר מסוכן מסוג ברום וכוחות רבים של כבאות והצלה, משטרה, מד"א והמשרד להגנת הסביבה הגיעו למקום. התושבים המתגוררים בשכנות למסילה ברדיוס של קילומטר נדרשו להסתגר בבתיהם וכל הצירים לעיר, מבאר-שבע (כביש 25), מירוחם (204) ומערוער (80) נסגרו לתנועת כלי-רכב. רק כעבור שעות רבות התאפשר לתושבים לצאת מבתיהם.
באותו ערב שב נחמיאס ממקום עבודתו במדרשת בן-גוריון ונחסם במחסום של המשטרה בכניסה לעיר. "במהלך השהייה ברכב חש התובע בריח רע, צריבה בנשימה וצריבה בעיניים". נחמיאס מציין, כי עמד במחסום מ-22:30 ועד 1 בלילה. בתביעה מצוינים מקריהם של מספר תושבים נוספים.
מיד לאחר האירוע, הורה המשרד להגנת הסביבה לרכבת ישראל להפסיק לשנע חומרים מסוכנים עד לבירור המקרה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כבר בשבוע שעבר, כי "תחקיר ראשוני של האירוע, נמצא כי רכבת משא שמטה בסמוך לתחנת הרכבת בדימונה מספר קרונות. רכבת משא נוספת, אשר הובילה מטען של חומר מסוכן מסוג ברום התנגשה בקרונות רכבת המטען, אשר נשמטו קודם לכן. כתוצאה מעוצמת ההתנגשות נשמטו שני איזוטנקרים שהכילו ברום ממסילת הברזל וכמות של כ- 6.5 טון חומר מסוכן מסוג ברום דלפה לסביבה".
עוד נמסר בהודעה, כי "קיים חשש לכאורה כי חל כשל באישור נתיב נסיעת הרעלים, לרבות נקודות העצירה המתואמות – בין רכבת המטען לרכבת מטען הברום. ועל כן עולה חשש כי ברכבת ישראל מפרים את תנאי היתר הרעלים שבידיהם, דבר המהווה עבירה לכאורה על הוראות חוק החומרים המסוכנים".
במשרד ציינו גם, כי היה זיהום אוויר חזק של חומר מסוכן מסוג ברום בסביבה שמהווה הפרה על חוק "אוויר נקי". "לכן שוקלים במשרד להגנת הסביבה לבטל את היתר הרעלים של רכבת ישראל שמשמעו איסור על הובלת חומרים מסוכנים עד אשר ינקטו הצעדים הנדרשים למניעת מקרים דומים. כמו כן, ישקול המשרד את המשך פעילות האכיפה נגד רכבת ישראל ומנהליה, לרבות פתיחה בחקירה פלילית", נמסר בהודעת המשרד להגנת הסביבה.
ב"רכבת ישראל" מסרו בתגובה להודעת המשרד: "אנו תמהים על הודעת המשרד לאיכות הסביבה עוד טרם הושלמו הבדיקות הרלבנטיות ברכבת ובמשרד התחבורה".
בית המשפט טרם אישר את בקשה התביעה.