פערי הבריאות בין המרכז לפריפריה: "אנחנו בני ערובה"

פערי הבריאות בין המרכז לפריפריה: בני ביטון פנה בשבוע שעבר לשר הבריאות ניצן הורביץ בבקשה לאשר לתושבי הדרום להשתמש בתאי לחץ שקיימים בבאר שבע. כיום, תושב הדום שזקוק לטיפול בתא לחץ נדרש להגיע עד לבית החולים אסף הרופא במרכז.

בני ביטון, ראש עיריית דימונה ויו"ר הרשות לפיתוח הנגב, זעק הבוקר בראיון לתוכנית 'בוקר טוב דרום' על המצב שבו תושבי הדרום נדרשים להגיע למרכז לטיפולים "אנחנו בני ערובה- 900 אלף תושבים צריכים לדדות את רגליהם וליסוע לבית החולים אסף הרופא כדי לקבל את הטיפול הזה, זו שערורייה ממדרגה ראשונה."

קרדיט: פוטו אלול

בנוסף, בחשיפה של אסף פוזיילוב בתוכנית 'סדר יום' ברשת ב עולה כי גם בטיפול בסרטן נדרשים מטופלים להרחיק עד המרכז: שני מכשירי הקרנות לטיפול בסרטן נמצאים בשגרה בבית בחולים סורוקה ובחודשים האחרונים נותר רק אחד, עד להתקנתו של מכשיר חדש ומי שמשלם את המחיר הם תושבי הדרום.

טל סלובו, סיפרה בראיון הבוקר לרדיו דרום על התהליך בו נדרש אביה, חיים סלובו תושב באר שבע שנזקק לטיפולי הקרנות, להרחיק עד בית החולים איכלוב בשביל הטיפול ועל הגזירות הכלכליות הנכללות בכך.

להאזנה:

תגובת משרד הבריאות לפנייה של בני ביטון לשר הבריאות:
לפי תקנות בריאות העם: מכשירים רפואיים מיוחדים, יש מגבלות על מספר תאי הלחץ שניתן לאשר להפעלה במדינת ישראל.
עד לשינוי התקנות על ידי הכנסת לא ניתן להוסיף מכשירים נוספים. משרד הבריאות מנהל דיון ועבודה עם משרד האוצר על מנת להוסיף טכנולוגיות נוספות ובכללם תאי לחץ.

תגובת סורוקה למקרה של חיים סלובו:
ראשית, אנו מתנצלים ומצרים על התחושות של המטופל ובני משפחתו.
בית החולים סורוקה פועל ללא לאות לשיפור השירות ולהצטיידות בטכנולוגיות החדישות ביותר במטרה לשפר את השירות למען תושבי הנגב.
במסגרת זו, בית החולים גייס משאבים, יחד עם השקעה משמעותית של כללית בהיקף של 10 מיליון ₪, לרכישת מכשיר מאיץ חדש המשמש לטיפולי קרינה, טכנולוגיה רפואית מהמתקדמות שיש.
התקנתו נעשית ב"בונקר" בעל קירות עבים ומוגנים במיוחד כדי למנוע דליפה של קרינה מסוכנת וגם לאחר התקנת המאיץ בבונקר המחודש, נדרשים כיול והתאמות טרם שניתן להפעילו, פעולות מורכבות שאורכות זמן.
בשל כך, בסוף חודש מאי פורק המאיץ הישן כדי לפנות מקום למאיץ החדש שיפעל לקראת סוף השנה.
במקביל, הצוות המסור של יחידת הקרינה התגייס להוסיף שעות עבודה בלילות ובסופי שבוע כדי למזער את הפגיעה בתושבי הנגב ואנו נותנים מענה למטופלים באמצעות המאיץ הקיים שפועל. אנו משקפים למטופלים ולבני המשפחות את המצב.
בסיום ההתקנה יפעלו בבית החולים שני מאיצים מתקדמים שיתנו מענה לצרכי הנגב הנוכחיים. בעתיד יידרש ככל הנראה מאיץ שלישי בהתאם לגידול האוכלוסייה והצרכים.

תגובת משרד הבריאות למקרה של חיים סלובו:
ראשית, נאחל לפונה החלמה מהירה ובריאות שלמה.
לאחר בדיקה שערכנו מול קופת חולים כללית, עלה כי בית החולים בשלבי החלפה של מאיץ קווי ישן במאיץ קווי חדש על מנת לשפר ולתת שירות טוב יותר למטופליו ובשל כך, ככל הנראה התארכו הזמנים לקבלת הטיפול. עוד עלה כי ההחלטה על קבלת הטיפול בבית החולים סוראסקי התקבלה על ידי המטופל. עם קבלת פנייתכם, העברנו את הסוגיה להתייחסות הקופה, בעקבות פניות קודמות כבר פנו נציגי בית חולים סורוקה למטופל ומשפחתו והציעו שוב את האפשרות לקבל את הטיפול בבית החולים, אך המטופל בחר להמשיך את קבלת הטיפול בבית חולים סוראסקי.
יתר על כן, בהמשך לבקשת המשפחה לממן את השהייה בתל אביב ואת הנסיעות לבית החולים, הקופה אישרה להגדיל את הסיוע הניתן למטופל מלפנים שורת הדין.
נציין כי, משרד הבריאות בשיתוף עם שירותי בריאות כללית עובדים על הוספת מאיצים נוספים בבית החולים סורוקה על מנת להגדיל את נגישות הטיפולים למטופלים באזור הדרום.
לא רק זאת, משרד הבריאות מקדם רבות את הנושא של קידום הפריפריה וחיזוק התשתיות הרפואיות כולל הנושא של הוספת מכשור רפואי מיוחד נוסף שיוכל להנגיש את הטיפול למטופלים.