תופעת הפרוטקשיין: "החברה הבדואית הרבה יותר אלימה"

תופעת הפרוטקשיין הרחבה בבאר שבע ובנגב מדאיגה בעלי עסקים רבים בעיר שנאלצים לשלם דמי שמירה או "דמי חסות". בבדיקה של רדיו דרום בעלי עסקים רבים חוששים לדבר בקולם באופן גלוי, כשהחשש העיקרי שלהם הוא שאם הם ידברו יפגעו בהם.

ארנולד נטייב כתבנו שוחח בשבוע האחרון עם בעלי עסקים באזורי התעשייה בעיר, הרוב הגדול חשש לדבר אך בכל זאת מספר בעלי עסקים הסכימו לומר כמה מילים לציטוט בעילום שם. החשש העיקרי של אותם בעלי עסקים הוא שאם הם ידברו יפגעו בהם: ״אני אוהב את העבודה שלי״, אמר אחד מבעלי העסקים בעיר.

בעל עסק נוסף ציין באוזנינו כי העסק שלו קיים 10 שנים הוא טען "שאין דבר כזה מוסך שלא משלם כאן פרוטקשיין. אנחנו משלמים דמי שמירה, זה יכול לנוע מכמה מאות לאלפי שקלים כל חודש" עוד הוסיף כי פעם ניסה להתחכם ולא לשלם ואז באו והרסו לו את העסק, אני אוסיף ציטוט: ״זה או לשלם או לספוג. אני מעדיף לשלם בשביל הישרדות העסק שלי״.
עוד בעל עסק מספר כי חסך במשך שנים רבות כדי להקים את העסק שלו והוסיף ביקורת על משטרת ישראל, לדבריו המשטרה לא עושה מספיק. הוא מוסיף בדברים כי היה משלם דמי שמירה לחברת אבטחה ופרוטקשין במקביל והשומר הבדואי הגיע לפני כולם לאירוע. הוא הדגיש כי ״הדיבור יכול רק להזיק, כבר ניסו לעשות הרבה כתבות כאלה בעבר ולא יצא מזה כלום לצערי״, לדבריו.

בראיון הבוקר שוחחנו על התופעה בהרחבה עם ניצב בדימוס אורי בר לב, מי שהיה בעבר מפקד מחוז דרום במשטרה. בר לב סיפר על הפעולות שאותם נקטו בזמן שירותו במחוז דרום לטיפול בפרוטקשיין באזור עמק שרה ולמה היום לא היה פועל באותה דרך "במציאות דהיום שהגיבוי המשפטי לא קיים, אני מניח שהייתי מבלה אני ואנשיי ימים שלמים במח"ש והיינו אומרים לעצמנו: 'טוב אולי נסתכל על הדברים האחרים ולא איפה שמתבצעות העבירות', אנחנו לא צריכים לחפש את המטבע אלא במקום שבו הוא נמצא, והוא נמצא בחברה שהופכת להיות, אני מדבר על החברה הבדואית כרגע, הרבה יותר אלימה."

להאזנה:

ממשטרת ישראל נמסר: המשטרה מנהלת מאבק נחוש ובלתי מתפשר בפשיעה החמורה באזור, ובפרט במחוללי הפשיעה, הבריונות והאלימות, באמצעות מגוון יחידות, כוחות ואמצעים משטרתיים. כל תלונה או דיווח המתקבלים במשטרה ומעלים חשד לביצוע עבירה פלילית מטופלים מיד, ביסודיות ובמקצועיות במטרה לסכל ולחקור מקרי פשיעה. במקביל המשטרה פועלת כל העת באופן יזום והתקפי נגד תופעות פשיעה שונות המטרידות ופוגעות בתושבי האזור, במישור הגלוי והסמוי, במטרה לאתר ולהעמיד לדין את מחוללי הפשיעה באשר הם.