למה תושבי עוטף עזה מחליפים את חלונות הממ"ד?

בימים האחרונים תושבים בעוטף עזה ובשדרות החליטו להחליף עצמאית את חלונות הפלדה בחדרי הממ"ד שלהם מחלונות בעובי 18 מ"מ לחלונות בעובי 24 מ"מ. הסיבה: טיוב התקנה הקיימת לחלון בעובי 24 מ"מ בעבור מבנים חדשים.

התקנת חלון ממ:ד חדש בשדרות. צילום פרטי

המקרה החריג בו נהרג עידו אביגיל בן החמש נהרג לאחר שנפגע מירי חמאס למרות שהיה בממ"ד הציף את הדיון על עובי חלונות הפלדה בממדי"ם בשדרות ובעוטף עזה ומעלה את השאלה אם צריך להחליף את חלונות הפלדה הקיימים. אלמוג בן זכרי, כתב הארץ, חשף השבוע כי פיקוד העורף החמיר ב-2019 את התקן לעובי חלון הפלדה במרחבים המוגנים בעוטף עזה, לאחר הפרסום החלו תושבים בעוטף עזה להחליף עצמאית את חלונות הממ"ד בבתיהם.

רעות אופיר, תושבת העיר שדרות, סיפרה בתוכנית 'בוקר טוב דרום' למה החליטה להחליף את חלון הממ"ד שלה "אני החלפתי אתמול..כשקראתי את הכתבה התחלתי לפחד, כי אז אמרתי 'פיקוד העורף והרשויות יודעים משהו שלא אמרו'." רעות גם פנתה לחברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד וזו מקדמת דיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת.

להאזנה לראיון המלא:

תגובת דובר צה"ל לנושא:
"לא נאמר כי תקן לוח המגן בעובי 18 מ״מ אינו יעיל או אפקטיבי למול ירי הרקטות. כפי שקבע פיקוד העורף, המהווה את הרגולטור לנושא המיגון בארץ, חלון בעובי 18 מ״מ הינו תקין ואין צורך להחליפו.
גם בתחקיר המצער שבו מצא את מותו עידו אביגיל ז״ל נמצא כי הממ״ד של הבית תקין. לפיכך, אין צורך ליידע את התושבים או להחליף את חלונות הממ״ד מכיוון שהממ״ד כפי שהוא בנוי היום תקין ועומד בכל התקנות.
אל מול השתנות האיום, הוחלט לטייב את התקנה הקיימת לחלון בעובי 24 מ"מ בעבור מבנים חדשים. עם זאת, חשוב להדגיש כי החלונות הקיימים בעובי 18 מ"מ הינם תקינים ונותנים מענה טוב מאוד בתצורתם הקיימת.
על-פי חוק אי אפשר להחל תקנה חדשה רטרואקטיבית. יחד עם זאת יש לומר שאם היה סיכון ממשי לפגיעה, הפיקוד היה מנחה לשינוי ברטרו, ובמצב כזה היה גם מעדכן את הרשות ויתרה מכך את התושבים הנדרשים להחליף את המיגון בביתם.
הרשות פעלה כנדרש ובהתאם להמלצת פיקוד העורף."