גם בערד מזדהים עם מפוטרי כיל

תמונה מההפגנה
צילום: אייל כהן

עובדי עיריית ערד, תושבים מהעיר ועובדי מפעלי כימיקלים לישראל הפגינו היום בכיכר המרכזית בעיר במחאה על פיטורי העובדים ב"תרכובות ברום" וב"מפעלי ים המלח". עיריית ערד סגרה את משרדי המועצה לקבלת קהל למשך שלוש שעות.
טלי פלוסקוב, ראשת עיריית ערד ומועמדת מטעם מפלגת "כולנו" לכנסת ה-20, אמרה הבוקר ל"רדיו דרום": "אני מקווה שעכשיו שכולנו נהיה ביחד אנחנו נוכל באמת לשנות את החלטת הנהלת המפעל. כולנו מבינים שפגיעה בעובדי כיל זו פגיעה בנגב. אני חושבת שאנחנו נמצאים כרגע בקטסטרופה כלכלית-חברתית ואני מקווה מאוד שמי שמקשיב לנו היום זה גם תושבי גוש דן, כי היום זה אנחנו ומחר זה יגיע אליהם. זו הפגנה של נגב ולכן כולנו כרגע נלחמים על הבית שלנו".

מחר צפויים עובדי כיל להפגין ליד בניין עיריית באר-שבע בצומת הרחובות שדרות יצחק רגר-שדרות זלמן שז"ר.
מכיל נמסר בתגובה להפגנה בערד: "השאלה היחידה העומדת כרגע על סדר היום היא, האם כיל תאפשר לוועד העובדים הכוחני והאגרסיבי לנהל את המפעלים או שמא זוהי חובתה ואחריותה של ההנהלה להתאים את פעילות המפעלים ותפקודם לסביבה העסקית המשתנה. לצערנו, הסתדרות העובדים מנסה לכפות על החברות במשק מודל העסקה לכל החיים, ללא אפשרות של פיטורים אפילו במפעל מפסיד. בימים האחרונים ראינו כיצד סכסוך העבודה הלגיטימי בין העובדים להנהלה הופך לשביתה פוליטית עם מטרות פוליטיות. ראינו ניצול של העובדים והשביתה ע"י פוליטיקאים, מפלגות ואף גופים בעלי זיקה וקרבה מפלגתית שפועלים בהסתר למען מפלגה כזאת או אחרת. הנהלת החברה מבטיחה כי היא תמשיך לנהוג באחריות כלפי המפעל והעובדים כפי שעשינו בעשרות השנים האחרונות, ולמסיימים את עבודתם במפעל נציע תנאי פרישה ופיטורים מהטובים ביותר שהוצעו בישראל. אנו שבים וקוראים לעובדים להימנע ממעשי אלימות ולפעול תוך כיבוד החוק".
מההסתדרות נמסר היום, כי עשרה עובדים ממפעלי ים המלח התעוררו הבוקר כשעל דלת ביתם מודבקת הזמנה לשימוע לפני פיטורים. "הנהלת הקבוצה הפעילה את קומנדו הפיטורים באישון לילה וגרמה לתגובות קשות בקרב משפחותיהם וילדיהם של העובדים אשר מצאו את המכתבים באור הראשון של הבוקר", נמסר מההסתדרות.
ארמונד לנקרי, יו"ר מועצת העובדים במפעלי ים המלח, אמר הבוקר: "כמו גנבים באמצע הלילה, כך מתנהגת הנהלת כיל תוך הפגנת זלזול עמוק באנשים העובדים ובבני משפחותיהם. התנהלות פחדנית זו מסמנת שיא שפל חדש אשר מעמיק את המשבר אבל לא ישבור את רוחם של עובדי הדרום".
בהנהלת כיל פרסמו היום את הצעתם לעובדי מפעלי ים המלח המפוטרים: "הנהלת מפעלי ים המלח ביקשה להגיע להסכמה עם וועד העובדים בדבר יישום תוכנית התייעלות במפעל, אולם פיצוץ המו"מ על ידי הוועד והודעתו לבית הדין לעבודה כי אין עוד מקום למו"מ והוא פונה לפעולה חד צדדית של שביתה, מאלצת את ההנהלה להמשיך בתהליך ללא מו"מ עם הוועד. לאחר שהודיעה מראש ליו"ר וועד העובדים על כוונתה, הנהלת מפעלי ים המלח שלחה אמש לעשרה עובדים מכתבים לשימוע לפני הפסקת עבודתם – חלקם בפרישה מוקדמת וחלקם בפיטורים. השימוע אמור להתקיים בימים הקרובים. בפני העובדים מעל גיל 55 עומדת האפשרות לפנות להנהלה לקבלת חבילת הפרישה המוקדמת שהוצעה להם, הכוללת מענק פרישה מיוחד של כ-500 אלף ₪ מעבר למה שהחוק מחייב, בנוסף עובדים אלה ימשיכו לקבל, מבלי שיצטרכו לעבוד, שכר חודשי קבוע של כ-19 אלף ₪ בחודש עד הגיעם לגיל הפנסיה, ובנוסף עובדים אלה ימשיכו ליהנות מהפקדה מלאה לקופת הפנסיה שלהם עד גיל הפנסיה. עובדים מתחת לגיל 55 יקבלו פיצויי פיטורין מוגדלים בשיעור של 200%. לעובדים שיפנו לקבלת חבילת הפרישה המוצעת על ידי ההנהלה מובטח כי הם יהיו זכאים לעדכון חבילת הפרישה אם במסגרת מו"מ עתידי עם הוועד יוסכם על חבילת פרישה טובה יותר. מצד שני, עובד שלא יפנה לקבלת חבילת הפרישה שמציעה ההנהלה עלול לקבל את התנאים שמחייב החוק בלבד. לאור העובדה שהעובדים ניתקו מגע מההנהלה ומתעלמים מפניותיה, לא נותרה בידי ההנהלה ברירה אלא לזמן את העובדים לשימוע באמצעות שליחים אישיים לבתי העובדים".

לשמיעת הראיון עם טלי פלוסקוב בתכניתנו "בוקר טוב דרום" עם רונן הירשלר לחצו כאן: