שבוע הבטיחות בדרכים: מה השתנה בכביש הדמים?

שבוע הבטיחות בדרכים: מה השתנה בכביש הדמים?

צילום: דוברות זק"א

השבוע מציינים את שבוע הבטיחות בדרכים והנתונים לא מעודדים. לאחר מספר שנים בהן מספר ההרוגים החל לרדת, חלה השנה עלייה של 14% במספר בתאונות הדרכים שגבו קורבנות. אחד הכבישים שגבה מאות קורבנות בעשור האחרון הוא כביש 90, שגבה יותר מ-45 הרוגים ב-4 שנים.

בתוכניתנו בוקר טוב דרום חזרנו לכביש הדמים שחלקו נמצא בשטחה של המועצה האזורית ערבה תיכונה וניסינו להבין מה מכל ההבטחות לשיפור הכביש אכן בוצע. בראיון הבוקר אמר נדב איילון, קב"ט מועצה אזורית ערבה תיכונה כי המצב היום לא השתנה "נתיב אחד דרום ואחד צפון, אין הפרדה קשיחה ואין תאורה מלבד הכניסות לישובים. הכביש סדוק ושוקע בחלק מהמקומות, למרות שהכביש ישר. הכביש לא מותאם לעומסים של הרכבים שנוסעים – מבחינת הכמות והמשקלים, אנחנו רואים עלייה של 40%-50% בכמות הרכבים על הכביש.

תגובת משרד התחבורה:
משרד התחבורה משקיע מדי שנה מיליארדי שקלים בכבישים אדומים ובמוקדי סיכון, הרבה מעבר למה שקבעה הממשלה. חלק מהפרויקטים מטופל באופן ישיר במסגרת תקציב ייעודי, המוקצה לכך מידי שנה וחלקם האחר מטופל במסגרת פרויקטי פיתוח של משרד התחבורה, המקודמים כיום בכל רחבי הארץ. מעולם לא טופלו כל כך הרבה כבישים אדומים ומוקדי סיכון כמו בעשר השנים האחרונות.

בכביש 90, המהווה כעשירית מאורך הכבישים בארץ, בוצעו בשנה האחרונה בלבד, 13 פרויקטים של מוקדי סיכון בהיקף של 170 מיליון שקלים. עד כה, שודרג קטע של כביש הערבה מאילת ועד יוטבתה, באורך של 53 קילומטרים. בימים אלה חברת נתיבי ישראל משלימה שדרוג של 11 קילומטרים נוספים של הכביש, עד לצומת קטורה, בעלות של 150 מיליון שקלים. עם השלמת העבודות, יפעל המשרד להמשך שדרוג הכביש עד לצומת הערבה, בעלות של כ-2.1 מיליארד שקלים.

כמו כן, גובשה תכנית כוללת להסדרתו, בעלות של יותר מ-15 מיליארד שקלים. התכנית כוללת את הפיכתו של ציר 90, מכביש חד מסלולי לכביש דו מסלולי, בעל שני נתיבים לכל כיוון, עם אפשרות לנתיב שלישי לכל כיוון. מדובר במגה פרויקט הכולל תכנית לטווח הארוך, הבינוני והמיידי. תקציב המיזם הענק אמור להיות מאושר במסגרת דיוני התקציב, שיתקיימו עם הקמת הממשלה החדשה.

להאזנה לראיון המלא: