הורים בבאר שבע מתלוננים: אין ליווי – אין לימודים

הורים ממספר בתי ספר ברחבי העיר באר שבע מלינים על כך שבשנת הלימודים החדשה נכנסה לתוקפה תקנה חדשה שמשבשת להם את סדר היום. בתכניתנו "בוקר טוב דרום" שוחחנו הבוקר עם עורכת הדין מירב יהושוע, יושבת ראש ועד הורי בית ספר "שז"ר" בבאר שבע, שסיפרה על המתרחש.

לטענתה, הילדים צריכים להגיע להסעה וכן לרדת ממנה אך ורק בידי ליווי אחד מההורים. לפיכך, שגרת היום של ההורים משתבשת, שכן אחד מהם מחוייב להיות יחד עם הילד בשעות הבוקר ולהעלות אותו להסעה ובנוסף – לאסוף אותו בשעות הצהריים, שעות שמרבית ההורים נמצאים בהן בעבודה.

במהלך השבוע התקיימה פגישה בין נציגי ההורים לגורמים הרלוונטיים, בראשות מחזיקת תיק החינוך בעיר, ד"ר חפצי זוהר. על פי גרסתה של עו"ד יהושוע, הפגישה לא הואילה ופיתרון עדיין לא נמצא באופק.

תגובת משרד החינוך
"מעולם לא היה "נוהל" שקבע שמותר להשאיר ילדים מהחינוך המיוחד לבד ברחוב, ללא השגחת מבוגר. יובהר שהאחריות על הפעלת ההסעות היא בידי הרשות המקומית, והרשות היא זו שאחראית במקרה זה לקבוע כיצד ובאיזה אופן יגיעו התלמידים מביתם להסעה, והפוך. יש, אפוא, לפנות בעניין זה לרשות המקומית"

תגובת עיריית באר שבע
עיריית באר שבע מבצעת הסעות תלמידי חינוך מיוחד למוסדות החינוך בהתאם לחוק הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלות, תשנ"ד-1994.
החוק קובע את חובת העירייה לביצוע ההסעה ומשרד החינוך קובע את זכאות התלמידים ואת דרך ביצוע ההסעה.

בהתאם להנחיות משרד החינוך בעניין חובת ליווי מבוגר באיסוף ובפיזור תלמידים בהסעות תלמידי חינוך מיוחד, נקבע כי כל לקות המחייבת ליווי בהסעה, מחייבת ליווי מבוגר באיסוף ופיזור מהסעה.
בהתאם להנחיה, רק הורי תלמיד אשר מוגבלותו אינה מזכה בליווי בהסעה, יכולים להגיש בקשה לפטור מליווי, בצירוף התחייבות אישית והמלצת גורם פדגוגי.

הנחיות משרד החינוך החלות על כלל הרשויות והמועצות המקומיות בישראל, נועדו לשמור על ביטחונם ובטיחותם של התלמידים בעלי לקויות אשר מחייבות ליווי והשגחה צמודה בהסעות, באופן שילדים אלו לא יונחו על ידי הרשות ברחוב, ללא ליווי מבוגר שיהיה אחראי לשמירה על ביטחונם והכנסתם בביטחון עד לביתם.

כאמור, מדובר בתלמידים הזכאים להסעה בשל היותם מוגדרים כבעלי לקויות המזכות בהסעה על פי לחוק הסעה בטיחותית לילדים ולפעוטות עם מוגבלות.
ההנחיה התקבלה ויושמה כבר במהלך שנה"ל תשע"ט וגם בשנה קודם, חלק מהורי התלמידים התרעמו על כך שהם נאלצים לקבל את ילדיהם מההסעה וללוות אותם בבטחה לביתם, אך יש לציין, ההנחיה התקבלה מתוך הבנה כי מדובר בשמירה על בטיחות ילדיהם ותו לא.

עם תחילת שנה"ל הנוכחית, התקבלו מספר פניות הורים מבית הספר שז"ר,בעל פה ואם במספר מכתבים ששוגרו בנושא. לפיכך ועל מנת לאפשר להורים להשמיע טענותיהם,התקיימה אתמול(שלישי)ישיבה משותפת בלשכתה של ד"ר חפצי זוהר – סגן ומ"מ ראש העיר, מחזיקת תיק החינוך, בשיתוף נציגות משרד החינוך, נציגות הורי ביה"ס שז"ר ונציגת ועד הורים עירוני.

במסגרת פגישה זו הוצגו בפני הורי התלמידים הנחיות משרד החינוך וחשיבות השמירה על ההנחיות למען ביטחונם ובטיחותם של תלמידי החינוך המיוחד הזכאים להסעות כאמור.
בפגישה זו סוכם כי עיריית באר שבע תפעל לקיום מפגש נוסף בין נציגי ההורים לבכירי משרד החינוך, על מנת להשמיע את קולם גם בפניהם.
עירית באר שבע מבצעת ותמשיך לבצע את הנחיות משרד החינוך באופן מלא ומדויק, תוך שמירה מלאה על בטיחות וביטחון התלמידים!

להאזנה לראיון המלא: