פרסום ראשון. זעם גדול בעיריית אופקים על שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', בעקבות הוראתו של האחרון לעצור באופן מיידי את כל הליכי התכנון לכביש שדה תימן-אופקים שמספרו עתיד להיות 2411. הכביש אמור לחבר את אופקים לשדה תימן ובכך לקצר משמעותית את זמן ההגעה בין אופקים לבירת הנגב, באר שבע.
בעקבות סלילת הכביש, צפויים חקלאים מאיזור יתיר לאבד את פרנסתם. במכתב ששלח השר סמוטריץ' למנכ"ל נתיבי ישראל, נטען כי המשרדים הממשלתיים לא ביצעו כראוי את הדיון בסוגיית הפיצויים והמיסוי לשטחים אלו."הפיצויים שנקבעו לחקלאים על קרקע עידית המגדלת גידולים מבורכים ואשר הושקעו בפיתוחה סכומים גדולים לחקלאים הינם בבחינת לעג לרש, וכמי שהיה מעורב בדיוני ועדת הפנים ואשר איתו הגיעו לסיכומים אינני מוכן להיות שותף לגזלת כבשת הרש הזו" כתב השר למנכ"ל נתיבי ישראל.
לעומת זאת, באופקים מציגים גרסה אחרת לגמרי. בראיון לתכניתנו "בוקר טוב דרום" ששודר הבוקר, יצא ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, למתקפה על שר התחבורה. "זה פשוט לא ייאמן. קיבלנו בהפתעה גמורה מכתב של השר החדש שעוד לא הספיק לחמם את הכיסא והוא מורה לנתיבי ישראל לעצור את כל הליכי התכנון. פשוט בושה וחרפה" זעם דנינו.
עוד הוסיף: "סמוטריץ' מתנהג בבריונות. הסיבה למכתב הזה זו דרישה בלתי חוקית של השר להגדיל פיצויים לחקלאי גד"ש הר חברון. מדובר בחקלאים שבבחירות האחרונות הצביעו למפלגות הימין באחוזים שמעל ל-85%. אם לא היו בחירות מועד ב', המכתב הזה לא היה יוצא לאור. איך ייתכן ששר התחבורה אשר אחראי על פיתוח תחבורתי, על פיתוח הנגב ועל פיתוח כבישים פועל בניגוד גמור למדיניות של משרד התחבורה?".
דנינו אף טען בראיון: "אין לי בעיה לעזור לשר במלחמות על הפיצויים, אבל שזה לא יקרה על חשבון גבם של התושבים שלי. בלי הכביש הזה איני יכול לקדם את התוכנית שאושרה על עוד 750 יחידות דיור. אני רואה כאן חשש לשוחד בחירות, ואני נזהר במילים שלי". עיריית אופקים שיגרה באופן בהול מכתבים לראש הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה, במטרה שיתערבו ויבטלו את החלטת השר. אמש השיב המשנה ליועמ'ש לשר סמוטריץ' וביקש ממנו להשיב לטענות של עיריית אופקים, לפני שתתבצע פנייה לערכאות גבוהות.
מלשכת השר סמוטריץ' נמסר בתגובה לאיומיו ולקמפיין של ראש עיריית אופקים איציק דנינו:
"סגנונו האלים, הבזבזני והלא ענייני של ראש העיר בעיקר מעציב. חבל שהוא מבזבז את כספי תושבי אופקים על מודעות בעיתון שעושות לו יחסי ציבור במקום בפיתוח העיר לטובת תושביה. עד כדי כך הוא לא יודע לעבוד שהוא אפילו לא יודע שהכביש טרם תוקצב על משרד האוצר ושם הוא תקוע.
לו היה מבקש, הייתי אף מתנדב, אם אכן הייתי משתכנע שיש צדק בדרישתו, לעזור במציאת פיתרון לפלונטר באוצר לטובת תושבי העיר, בדיוק כפי שעשינו השבוע בחיפה. לצערי הוא לא בחר בדרך הזאת.
ספציפית בנוגע לכביש שדה תימן-אופקים, ביקשתי ממנכ"ל נתיבי ישראל להשהות את הליכי התכנון והביצוע של הכביש במסגרת ותמ"ל אופקים, שכן בניגוד לסיכומים בועדת הפנים,
הקמת הכביש מתבצעת תוך "גזל כבשת הרש" ואין לי כל כוונה שהמשרד שבראשותי יהיה שותף בכך. מתן פיצוי לחקלאים בסכום מגוחך של אלף שקלים לדונם, לפני מיסוי, הוא מקומם ולא ניתן לקבל אותו. סכום מצחיק כזה לא מכסה אפילו את עלויות פירוק התשתיות החקלאיות הקיימות בשטח.
לפני כשנתיים נידונה סוגיית ותמ"ל אופקים והשלכותיה על השטחים החקלאיים באזור במסגרת דיונים בועדת הפנים. אחת ההתניות לאישור הארכת חוק הוותמ"ל בוועדה היה סיכום בין הממשלה למספר חברי כנסת ולפיו תבחן סוגיית הפיצויים והמיסוי לשטחים החקלאיים אותם מעבדים החקלאים במשך עשרות שנים ברציפות לצורך פרנסתם בהשקעות של מליוני שקלים במצטבר.
בניגוד לסיכום המפורש, משרד המשפטים ונציגי רמ"י והאוצר ניהלו את הדיון הזה בינם לבין עצמם ומבלי לשתף את חברי הכנסת, ובכלל זה את הח"מ שמולו בוצע הסיכום, ותוצאותיו כפי שנמסרו לי עומדות בניגוד גמור לקווים המנחים אותם קבעה הוועדה. הפיצויים שנקבעו לחקלאים על קרקע עידית המגדלת גידולים מבורכים ואשר הושקעו בפיתוחה סכומים גדולים לחקלאים הינם בבחינת לעג לרש, וכמי שהיה מעורב בדיוני ועדת הפנים ואשר איתו הגיעו לסיכומים אינני מוכן להיות שותף לגזלת כבשת הרש הזו. תכנית אופקים כוללת הקמה של שלושת אלפי יחידות דיור חדשות. מיליארדים הולכים להתגלגל שם מיד ליד ורק לחקלאים אי אפשר לדאוג?! דנינו נוהג בכפיות טובה שאין למעלה ממנה. בזכות החקלאים שעיבדו ושמרו שם על הקרקע עשרות שנים הוא יכול לבנות ולסלול שם ולא צריך לנהל שנים של הליכים לסילוק בדווים שהיו משתלטים על הקרקע אלמלא החקלאים כפי שמתרחש למרבה הצער במקומות אחרים בנגב.
חלק מהקרקע בותמ"ל אופקים כ- 748 דונם (108 דונם של ישובי חבל יתיר ועוד כ-640 דונם של מושבי הנגב) עתיד לשמש ככביש מספר 2411 (שדה תימן – אופקים) אותו נת"י תדרש לסלול.
אני רואה בעניין עוול שאיני מוכן לקבל ומשום כך איני מוכן שמשרד התחבורה יהיה שותף בו. ראש העיר מוזמן לסלול את הכביש הזה בעצמו. אני לא אהיה שותף לכך.
צר לי שראש העיר בחר לשסות את תושבי הפריפריה בתושבי הפריפריה ומבקש לרמוס את זכויותיהם המינימליות של החקלאים והחקלאות באזור.
כנין ונכד למשפחה ציונית שורשית, שנאחזה דורות ברגבי הארץ הזאת דרך המחרשה איני מוכן לתת את ידי לרמיסת החקלאות בספר. חקלאות בפריפריה זו עשיה ציונית מהמעלה הראשונה ואני גאה לדרוש את זכויתיהם של החקלאים. ניתן היה לצפות שראש העיר ישלב איתי ידיים בדרישה הצודקת לפיצוי הגון של החקלאים. במקום זה הוא בחר בהכפשות ובמאבקים מגוחכים.
למרות הסגנון הלא ראוי, דלת משרדי תמיד פתוחה ואשמח לדון לגופו של עניין בכל נושא ועניין לטובתם של אזרחי ישראל."
להאזנה לראיון המלא: