סיבה לדאגה: מה גרם להתפרצות דיזנטריה בערד?

סיבה לדאגה: מה גרם להתפרצות דיזנטריה בערד?

בדיקת מזון ילדי הגנים ביום ראשון האחרון, לאחר הבדיקה- המזון הושמד. צילום: איציק שריקי

פרסום ראשון: כתבנו אביחי מרציאנו חושף כי לפחות 10 מקרי תחלואה התגלו בקרב פעוטות בגני ילדים בערד בשבועיים האחרונים. לטענת ההורים, המזון שמסופק לילדים- לא ראוי למאכל וייתכן שגרם להתפרצות החיידק ב-לפחות שני גנים בעיר המדברית

זה התחיל לפני כשבוע וחצי. אחת האימהות שהילדה שלה, בגן רותם שבערד לא הרגישה טוב. לאחר בדיקות שנעשו לילדה התברר שמדובר בחשד לדיזנטריה, והאם הגיעה לגן יום למחרת לעדכן את צוות הגננות. אותה אם עברה את כל התהליך הטיפולי יחד עם ביתה עד להחלמתה ולשובה אל הגן. אבל אז- הבן השני שלה חלה.

זה אינו המקרה היחיד, ולדברי ההורים מדובר בלא פחות ממחדל. ההורים דרשו שמשרד הבריאות יגיע לגן לבדוק את תנאי אחסון המזון ולדגום את האוכל, וכך היה- ביום ראשון האחרון (20.1.19) הגיעו קבוצת הורים למשרדי מחלקת התברואה בערד לפגישה עם מנהל המחלקה. במהלך פגישה שארכה כשעה, כאשר שאל אחד האבות את מנהל המחלקה מתי השמידו אוכל לאחרונה בגנים ענה מנהל המחלקה "לא השמדנו". לאחר מכן, שאמר לו שאם ילכו לבדוק יחד את המזון- יימצא שאינו ראוי. לכך השיב מנהל המחלקה "יכול להיות".

בהמשך הפגישה, כאשר מנהלת הגנים מטעם העירייה הצטרפה לשיחה אחת האימהות שאלה אותה: "אני יכולה לשלוח את הבן שלי לגן בוודאות שלא יחזור חולה?" ענתה לה מנהלת הגנים: "אני לא יודעת. ההנחיות כרגע הן לשלוח ילדים שלא חולים לגן".
לאחר אותה פגישה במחלקת התברואה, הגיעה נציגה של משרד הבריאות מחוז דרום ויחד יצאו לדגום אוכל מגני הילדים. התוצאות לא אחרו להגיע: האוכל היה בטמפרטורה של 10 מעלות פחות מהתקן וזמן קצר לאחר מכו הוחלט להשמיד את המזון באותו היום בידי הווטרינרית העירונית. ההנחיה באותו יום ראשון הייתה לספק לילדי הגנים מזון חלופי- מגשי פיצות שהוזמנו עבורם.

לטענת ההורים, בגן רותם חלו 12 ילדים מתוך כ30. ובגן אפיק חלו שניים נוספים. המזון מסופק באמצעות 3 ספקים שונים שזכו במכרז של משרד החינוך לילדי הגנים בערד. ההורים טוענים- הגורם לתחלואה הוא המזון, אך מצד שני משרד הבריאות אומר שלא נמצא קשר בין המזון לבין התחלואה בדיזנטריה. נכון לעכשיו ההורים נמצאים בין הפטיש לסדן- מצד אחד לא יכולים שלא לשלוח את הילדים לגנים אך מצד שני רואים מה שקורה מסביבם ודואגים נורא. לטענתם לא נעשה מספיק כדי לשמור על תנאי המזון כנדרש והם דורשים שיפתרו את הבעיה.

ריקי בנישתי, אם לילד בן 3 וחצי מגן רותם שאושפז בביה"ח סורוקה מספרת לרדיו דרום: "ביום רביעי בסביבות 12 בלילה הילד בוכה מתוך שינה כולו רועד ומפרכס, לא יכול לעמוד על הרגליים. התלונן על כאבי בטן נוראיים והתחיל להקיא ולקחתי אותו למיון קדמי בערד. הרופא חשב שמדובר במשהו כירורגי ושלח אותנו למיון שהילד עם מעל 40 מעלות חום. הבינו שזה לא משהו כירורגי ואחרי כל הבדיקות הבנו שמדובר בדיזנטריה. אני יודעת על שני ילדים נוספים בגן שהיה להם את אותו חיידק ולפחות 15 ילדים מהגן שבתקופה הזאת של השבוע הם חלו בבית וההורים לא אבחנו את זה, אבל אותן תופעות היו גם לשאר הילדים. גן של 32 ילדים וחצי גן- חולה. הבנתי בפגישה בעירייה ביום ראשון שאף אחד לא מפקח על מה שהילדים שלנו אוכלים. מישהו שם נרדם בשמירה."
בתכניתנו 'בוקר טוב דרום' שוחחנו עם איציק שריקי, אב לילד בגן אפיק בעיר, שחלה אף הוא. האזינו לראיון המלא:

תגובת משרד הבריאות: למשרד הבריאות מוכר אירוע אחד של תחלואת מעיים בגן ילדים בעיר ערד. התלונה המצורפת מטה תיבדק בהתאמה.

מעיריית ערד נמסר: בחודש האחרון התקבלו מספר תלונות של הורים לילדים בצהרונים לגבי איכות המזון של ספק אחד מבין השלושה. לאור תלונות אלה התקיימה פגישה של נציגי המתנ"ס עם מפקח ההזנה של משרד החינוך ועם ספק המזון בה הובהרה הדאגה העירונית לאיכות המזון. כשבוע לאחר מכן התקיימה פגישה נוספת בנושא עם נציג משרד החינוך והתזונאית לצורך גיוון והתאמת המזון לבקשות שעלו מהשטח.
לקראת סוף השבוע, ביום חמישי, הגיעה לעירייה פנייה לגבי ילד אחד מגן מסוים שלקה בדיזנטריה. מגנים נוספים לא נתקבלה תלונה דומה. עוד באותו יום חמישי, פנתה מחלקת החינוך למשרד הבריאות ודרשה לבצע בדיקה מקיפה של הנושא. ביום א' בוצעה הבדיקה ולפי ממצאיה נמצא שחצרות המשחקים וחדרי השירותים נקיים מאוד, אך ישנה בעיה נקודתית של אחסון ומקום לשטיפת ירקות שמגיעים מספק הקייטרינג – ונהלי העבודה הוסדרו מיידית. לא נמצא קשר בין ממצא זה לטיב המזון עצמו.
במקביל, התבקשו נציגי משרד הבריאות ע"י המתנ"ס, מפעיל הצהרונים, לערוך בדיקת פתע לאוכל שסופק באותו היום. הביקורת של משרד הבריאות העלתה שהאוכל הגיע בטמפרטורה נמוכה מהמותר, דבר שאינו תקין מבחינה בריאותית. עם היוודע תוצאות הבדיקה יצאה הנחייה מיידית להגיש לילדים הזנה חלופית ולאותם גנים הוזמנו מגשי פיצה כתחליף, בגנים שהפיצות איחרו להגיע גננות דאגו להזנה חליפית מהמוצרים בגן. לכל אורך התהליך, וועד ההורים העירוני עודכן בזמן אמת והיה שותף לתהליך ולקבלת ההחלטות. כמו כן, נשלחו הודעות עדכון להורים בכל קבוצות הווטסאפ והורים שפנו באופן אישי קיבלו מענה בכל שעות היום.
עיריית ערד והמתנ"ס רואים בחומרה את האירוע ולאור דרישתנו החד-משמעית, משרד החינוך יבצע מעתה פיקוח הדוק מאוד על ספקי הקייטרינג שמגיעים לערד. בנוסף, בעקבות הממצאים, הופסקה ההתקשרות עם הספק הספציפי שלא עמד בדרישות והחל מיום ראשון המסגרות יקבלו הזנה מספק אחר. עד להחלפת הספק, משרד החינוך ערך ביקורת אצל חברת הקייטרינג בכל יום והגיש לנו דו"ח יומי. כמו כן, הוחלט להחמיר בפיקוח על המזון בגנים בנוסף על הפיקוח הרגיל באמצעות ביקורות פתע. המתנ"ס יבדוק בכל יום את משאית החלוקה בכניסתה לעיר, וינהל מעקב בליווי מקצועי במקרים חריגים. לצד כל האמור, חשוב להבהיר כי משרד הבריאות בבדיקתו קבע שאין קשר בין שני מקרי דיזנטריה שאובחנו בעיר לבין טיב המזון שסופק, והמליץ על שמירה קפדנית יותר בנושא ההיגיינה בבית ובגן.

ממחוז הדרום במשרד החינוך נמסר כי בדיקות ובקרות שנערכו בגן אינן מצביעות על קשר ישיר בין התחלואה לבין המזון שסופק לגן. בהוראת משרד הבריאות עבר הגן חיטוי כולל וילדים שחלו ישובו לגן בכפוף לקבלת אישור מרופא.