מאחורי הקלעים של השמדת הכור הגרעיני בסוריה

אי שם ב-6 בספטמבר 2007 תקפו מטוסי קרב מבנה מבודד בשטח מדברי בצפון-מזרח סוריה. בתקיפה, שעל פי מקורות זרים מיוחסת לישראל, הושמד כור גרעיני של הסורים. אתמול נחשפו פרטים נרחבים על המבצע בתחקיר מקיף שפירסם המגזין האמריקני "ניו יורקר". ישראל הרשמית מעולם לא נשאה באחריות לתקיפה וגם לא התייחסה אליה.

הכל החל ב-7 במארס 2007. סוכני מוסד פשטו על ביתו בווינה של איברהים עות'מאן, ראש הסוכנות הסורית לאנרגיה אטומית. בירושלים רצו לדעת מה מתכנן משטרו של בשאר אסד, ועל פי התחקיר במגזין האמריקני היוקרתי, ישראל חשדה כבר במהלך 2006 כי סוריה חידשה את פרויקט הגרעין שלה.

ישראל הבינה מייד את המתרחש במתקן החשוד בסוריה, שנבנה סמוך לגבול הטורקי, ועל פי ה"ניו יורקר", לישראל היה ברור כי דוקטרינת מנחם בגין חייבת להישאר בתוקף: אסור שלשום מדינה באזור יהיה נשק גרעיני, ויהיה על הממשלה לפעול כפי שממשלת בגין פעלה נגד הכור העיראקי ב-1981.
ראש המוסד דאז, מאיר דגן, ובכירים נוספים נפגשו עם ראש הממשלה אהוד אולמרט והציגו בפניו את הממצאים, לצד המלצה על פעולה מיידית לפני שהפולוניום בכור יהפוך לפעיל. אם התקיפה היתה מתבצעת לאחר שהחומר היה הופך לפעיל, היתה סכנה שתקיפת הכור תביא לפליטת קרינה שתזהם את מימי נהר הפרת. היה ברור שלישראל לא נותר הרבה זמן.

בתכניתנו 'הבוקר' שוחחנו עם האלוף אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר שפיקד על המבצע. האזינו לראיון המלא: