דיבור ישיר: הפורום למען ביר הדאג'

דיבור ישיר: הפורום למען ביר הדאג'

הפורום למען ביר הדאג'. צילום: ארץעיר

אחרי שנים של 'אינתיפאדה מקומית' בין הכפר הבדואי ה'ידוע לשמצה' ביר האדג' לבין יישובי מועצת רמת הנגב שיתוף פעולה ייחודי עשוי לפתור את הסכסוך. במקום בו המדינה נכשלה והרשות להסדרת הבדואים לא הצליחה להגיע לפתרון אולי המוצא הוא הקהילה עצמה, האנשים

פורום הידברות ראשון הוקם בין יישובי מועצת רמת הנגב הסמוכה לבין תושבי הכפר. הפורום, בתמיכת עמותת 'ארץעיר' שמקימה ומלווה קהילות ברחבי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית בישראל, בא יחד עם קהילה של תושבים פעילים חברתיים משני הצדדים ואיתה הפורומים להידברות בין הקהילה היהודית ברמת הנגב והקהילה הבדואית בביר האדג'. אם פעם ה'דיונים' הסתיימו בזריקות אבנים ואלימות, היום אפשר לראות את ניצני ההידברות בהקמת פרויקטים חברתיים משותפים דוגמת מפגשים של נשים צעירות מביר האדג' יחד עם נשים צעירות מרמת הנגב.

מצד אחד ישנם חברים טובים ויחסי שכנות בין הרשויות, אבל מצד שני תושבי רמת נגב (רביבים ורתמים בעיקר) מתמודדים עם אירועים מצערים. כאשר יש פעולות אכיפה (הריסות בתים וכו') , זמן ממש קצר אחרי זה- מתבצעת פעולת נקמה, סוג של 'תג מחיר' באחד הישובים היהודים. ב27.7.18 בעקבות כוונת הסיירת הירוקה להרוס בתים בישוב הבלתי חוקי ביר האדג', הוצת באישון ליל המתבן של קיבוץ רביבים והנזק שנגרם נאמד ב300,000 ₪ . העקבות הוליכו לישוב הבדואי. לטענת התושבים ברביבים, פעולות "תג מחיר" מתבצעות למרות שבקיבוץ מארחים את תושבי ביר הדאג' ומספקים להם פרנסה.

בתכניתנו 'בוקר טוב דרום' שוחחנו עם סלאמה אבו עדיסאן- תושב ביר הדאג' ומחברי הפורום, שסיפר על היזמה המיוחדת: